perjantai 8. huhtikuuta 2011

Miksi? Osa 2

Kerroin aikaisemmin, että minulla on useampi vastaus kysymykseen "miksi?" Tajusin eilen, että täytän ensi vuonna kolmekymmentä. Vähän veti miehen hiljaiseksi. Huh-huh! Aloin pohtia, että onkohan tässä koko telttaprojektissa kyse vain kolmenkympin kriisistä? Jaa-a, vaikea sanoa. Minä kun en oikein tiedä mitä kolmenkympi kriisi oikeasti tarkoittaa. Mutta voihan se olla ihan mahdollista, että kun mies lähenee kolmenkympin rajapyykkiä, niin tulee pakottava tarve muuttaa metsään. Kuten Tapio Suominen sanoisi: Mene ja tiedä.

Täytyy tunnustaa, että metsään muuttamisen ajatus ei ole minulle aivan uusi. Joitakin vuosia sitten luin Erland Loen kirjan Doppler.  Ihastuin suuresti kirjan päähenkilön ratkaisuun muuttaa metsään. En voi väittää, etteikö Doppler olisi osaltaan innoittanut minua omassa hankkeessani, vaikka en voikaan hänen ratkaisuaan ihan sellaisenaan verrata omaani. Doppler vei koko homman paljon pidemmälle. Häneen verrattuna minä olen vielä ihan täysjärkinen tyyppi.

Ehkäpä tässä koko jutussa on kyse jonkinasteisesta itsensä etsimisestä. Tulee mieleen se Pasilan jakso, jossa Pöysti lähti Goalle ratkomaan identiteettikriisiään. Siellä hän teki hippien avustuksella oivalluksen:

Ei voi löytää itseään Goalta, jos on hukannut itsensä Pasilaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti