maanantai 16. toukokuuta 2011

Muutto

Ensimmäinen yö teltassa takana. Tai no, niin oli tarkoitus, mutta toisin kävi. Kuumeilu lannisti mihen niin, että oli pakko nöyrtyä ja todeta, että telttaan muuttaminen saa odottaa vielä muutaman päivän. Tänään kävin verikokeissa, joiden tuloksista näkyi jonkinsortin tulehdus. Nyt popsitaan antibiotteja seuraavat 10 päivää. Realistisesti ajateltuna tuskin vielä alkuviikosta päästään telttailemaan. Ei auta kuin olla kärsivällinen ja odottaa.

Onneksi on niinkin hyviä ystäviä kuin tuo Mika. Aika liriinhän sitä olisi joutunut, jos hän ei olisi auttanut ensin kämpän paketoinnissa ja sitten tarjoamalla majapaikan sairastelun ajaksi. Niin ja sama tyyppi otti kaksi kissaanikin koko neljäksi viikoksi hoitoon. Taidan jäädä aika ison palveluksen velkaa.

Pakko muuten kertoa vielä jatkokertomus siitä vuokraisännästäni. Vuokranantaja Veikko käväisi kämpälläni sunnuntaina. Kuten edellisessä tekstissäni kerroin, kaveri oli mystisesti unohtanut mitä olimme sopineet tavaroideni säilytyksestä. Sunnuntain käynnin syyksi hän ilmoitti asunnon kunnon tarkastamisen, mutta todellinen syy käynnille paljastui aivan toiseksi. Ensin hän kierteli ja kaarteli asiaa ja teki vaivaantuneesti tikusta asiaa. Lopulta hän teki sen mitä olin osannut pelätäkin. Hän kysyi, että voidaanko sopia erillisestä korvauksesta tavaroiden säilyttämiselle.

Ei jumalauta! Kyllä on äijällä pokkaa! Ensin esitetään miellyttävää ja reilua kaveria ja luvataan, että totta kai tavarat voi jättää asuntoon remontin ajaksi. Sitten unohdetaan kaikki lupaukset ja ruvetaan kyselemään korvausta tavaroiden säilyttämiselle. Siinä kohtaa minulla näytti mittari punaista ja tein hänelle selväksi, että tuollaiset puheet loppuu tähän paikkaan. Minua ei kiristetä tai vedätetä tuolla tavalla. Jos jotain sovitaan, siitä pidetään kiinni. En todellakaan maksa mitään ylimääräistä tuollaiselle vedättäjälle.

Hermo paloi siinä määrin, että pyysin häntä poistumaan muutaman voimasanan säestyksellä. Vaan tämäkös kävi Veikko-sedän kunnian päälle. "Minä omistan tämän asunnon, ethän sinä voi minua täältä ulos heittää!" Muistutin Veikko-setää siitä, että hän on vuokrannut asunnon minulle, ja että asunto on minun hallussa vielä tämän vuorokauden. Minä todellakin voin heittää hänet pihalle omasta kodistani.

Veikko setä ei tästä tykännyt, vaan jäi uhmakkaasti haastamaan vielä riitaa. Tässä kohtaa oma kiuas kävi jo aika kuumana. Vein oman naamani hänen naamansa eteen viiden sentin etäisyydelle ja annoin palaa. Taisi olla aika painokelvotonta tekstiä. Sitten Veikko-setä alkoi mutista jotain rosikseen menemisestä. Kun se ei tehonnut, viimeisenä keinona hän alkoi haastaa minua nyrkkihippasille. Lopulta hän kuitenkin poistui pitkin hampain kielenkäyttöäni (syystäkin) arvostellen ja samalla mutisten miten häntä ei ole vielä koskaan aikaisemmin omistamastaaan asunnosta heitetty pihalle. No, nyt on.

2 kommenttia: